روانشناسی مثبت برای وکلا

روانشناسی مثبت برای وکلا

روانشناسی مثبت برای وکلا

فواید احساسات مثبت

حوزه علمی نو ظهور معروف به روانشناسی مثبت به ما کمک می کند تا درک کنیم که چگونه مغز می تواند تغییر کند. و ما می توانیم هدفمند آن را تغییر دهیم تا احساسات مثبت بیشتری ایجاد کنیم.

احساسات مثبت، به نوبه خود، ظرفیت شناختی ما را گسترش می دهد. و به شما امکان تفکر انعطاف پذیر، ذهن باز را برای حل خلاقانه مشکلات و ایجاد منابع شخصی مانند مهارت ها، دانش و روابط می دهد.

روانشناسی مثبت در زمینه حقوق از اهمیت زیادی برخوردار است. گرچه بسیاری از وکلا در واقع خوشحال هستند. اما شاید به همان اندازه افراد راضی هم نباشند.

مستند شده است که وکلا بیش از هر گروه شغلی دیگری دچار افسردگی می شوند. در مطالعاتی بر روی بیش از 100 شغل، محققان دریافتند که وکلا کشور را با بالاترین میزان افسردگی رهبری می کنند.

 

روانشناسی مثبت برای وکلا

روانشناسی مثبت برای وکلا

 

چه عاملی باعث نارضایتی بسیاری از وکلا می شود؟

بسیاری از ویژگی هایی که به وکلا کمک می کند تا در عمل مانند تدبیر، پرخاشگری و تفکر انتقادی و قضاوتی موفق شوند، صفاتی هستند که در صورت استفاده در زندگی شخصی فرد، می توانند عواقب فاجعه بار داشته باشند.

به عنوان مثال “تدبیر” را در نظر بگیرید. مارتین سلیگمن، دکتر، رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا و “پدر” یادداشت های روانشناسی مثبت در کتاب خود، “خوش بینی آموخته شده” گفته شده چگونه ذهن و زندگی خود را تغییر دهیم.

یک وکیل محتاط تلاش می کند تا هر دام یا فاجعه قابل تصوری که ممکن است در یک وضعیت حقوقی رخ دهد را حل کند. مهارت پیش بینی طیف وسیعی از مشکلات، برای وکلائی که پس از آن حتی نتایج غیرقابل تصور را پیش بینی می کنند و از آنها دفاع می کنند، منجر به ایجاد افسردگی در آن هاست.

 

بدبینی در وکلا

مشاور حقوقی کرمان تأکید می کند که ویژگی تدبیر، یک وکیل را ماهر می کند. اما باعث خوشبختی او نخواهد شد. زیرا وکلا نمی توانند به راحتی آن را خاموش کنند و دست بکشند.

آنچه که در دنیای حقوقی تحت عنوان “تدبیر” عمل می کند، غالباً تفکر شما را در دنیای غیرقانونی تعیین می کند. زیرا مغز از این طریق فکر می کند. در جهان غیرقانونی، تدبیر را “بدبینی” می نامند.

تفکر بدبینانه روشی برای تفسیر جهانی است که در آن معمولاً بدترین حالت انتظار می رود. این روی چگونگی تفسیر شکست و اتفاقاتی که خوب پیش نمی روند تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، یک بدبین که دچار شکست می شود غالباً رویداد را در سطح جهانی تفسیر می کند. می گوید: “من خوب نیستم. من همیشه شکست خواهم خورد. ” غم و اندوه به ابدی تعبیر می شود. کسی که معتقد است که همه چیز دیر یا زود خراب خواهد شد.

فرد بدبین، رویدادهای منفی را فراگیر، دائمی و غیرقابل کنترل تجربه می کند. که می تواند یک ناراحتی فراگیر را ایجاد کند.

 

روانشناسی مثبت برای وکلا

 

وکیل خوش بین

در مقابل، یک سبک تفسیر خوش بینانه که می توان آن را آموخت، رویدادهای منفی را خاص، موقتی و قابل تغییر می داند. به عنوان مثال، وقتی یک خوش بین شکست می خورد، آسیب دیدگی مربوط به آن واقعه را تجربه می کند و آن را موقتی می بیند. او از خود می پرسد، “چه چیزی از شکست می توانم یاد بگیرم و چطور می توانم دفعه بعدی بهتر عمل کنم؟”

یک وکیل خوش بین در برابر غم و اندوه مصون نیست. اما آن را به عنوان خاص این واقعه می اندیشد و تجربه می کند. او می داند که این وضعیت اسف بار خواهد گذشت. و سعی می کند که از آن پلی به موفقیت های بعدی خود بسازد.

بدبینی در زندگی شخصی فرد خطر بالایی برای افسردگی ایجاد می کند. بنابراین چالش این است که در عمل وکیل باید محتاط باقی بماند. و این تمایل را خارج از عمل شخص خود مهار کند. این همان جایی است که روانشناسی مثبت مطرح می شود.

تمریناتی وجود دارد که می تواند به وکلائی که بدترین سناریو را در هر زمینه ای می بینند، در زندگی شخصی خود تفکیک پذیرتر شود. سلیگمن این سازگاری را “خوش بینی انعطاف پذیر” خوانده است.

 

روانشناسی مثبت برای وکلا

 

کمال گرایی در وکلا

سبک تفکر رایج دیگری که وکلا دارند، “کمال گرایی” است که به همین ترتیب می تواند در زندگی شخصی فرد خورنده باشد.

به گفته دیو شیرون، که دارای مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی مثبت و مدیر سابق آموزش مداوم حقوقی در تنس است: “وکلا بسیار بلند پروازانه و بیش از حد عمل می کنند. گرایش به کمال گرایی نه تنها در کارهای حقوقی خود، بلکه همچنین تقریباً در هر جنبه از زندگی آنها مشاهده می شود.”

تمایل به کمال گرایی می تواند مانع خوشبختی شود.

دكتر تال بن شهار، مدلی دیگر ارائه می دهد كه دیدگاه متعادل تری را به عنوان جایگزینی برای كمال گرایی ارائه می دهد. او آن را “مطلوب گرایی” می نامد. و آن را به طور مفصل در کتاب خود با عنوان “خوشبخت بودن” توصیف می کند.

برای داشتن زندگی ثروتمندتر و شادتر لازم نیست که کامل باشید.

ابن شهار می نویسد: “بهینه گر” معتقد است در صورت لزوم، “به اندازه کافی خوب” با توجه به خواسته ها و محدودیت های زندگی بهترین گزینه است. فرد خوش بین همچنین از زندگی به عنوان یک کل قدردانی می کند. و موفقیت ها و حتی شکست ها را فرصت های یادگیری و رشد می داند.

علاوه بر تأثیر سبک ها و ویژگی های تفکر، احساسات منفی شدیدی که در محیط حقوقی وجود دارد نیز در ناراحتی وکیل نقش دارد.

 

روانشناسی مثبت برای وکلا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *