وظایف وکیل خانواده

وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده کیست؟

مهم‌ترین نهادی که انسان در آن رشد پیدا می‌کند، خانواده است. خانواده از ازدواج زن و مرد شکل گرفته و با آمدن فرزندان بزرگتر می‌شود. بسیاری از زوجین بعد از گذشت مدت زمانی ممکن است دچار مشکل شوند. این زوجین برای جدایی و حل مشکل خود به وکیل کرمان نیاز پیدا می‌کنند. در اینجاست که نقش وکلا بیشتر خودنمایی می‌کند. هرگاه زن و مرد تصمیم به جدایی می‌گیرند و از طریق دادگاه اقدام به جدایی می‎کنند، مسئله طلاق پیش می‌آید، برای بررسی این مسئله به وکیل خانواده مراجعه می‌کنند. حال کسی که زیاد با این اصطلاح یا مسائل حقوقی آشنایی نداشته باشد، قطعاً درک وکیل خانواده برایش سخت خواهد بود. در این پست تصمیم گرفتیم تا در مورد وظایف وکیل خانواده و نقش آن‌ها بیشتر سخن بگوییم.

ویژگی وکیل خانواده

به وکیلی که در زمینه یا حیطه امور خانوادگی تجربه و فعالیت دارد و مباحث خانوادگی را از نظر حقوقی مورد حل و فصل قرار می‌دهد، وکیل خانواده می‌گویند. هر کدام از زوجین هنگامی که باهم ازدواج می‌کنند، قانون یک سری حقوق و تکالیف را برایشان ایجاد می‌کند. حال اگر هر کدام از این تکالیف و حقوق سرکشی کنند، یک سری دعاوی به وجود می‌آید که وکلا برای دفاع از حقوق زوجین به عنوان یک وکیل مدافع از آن‌ها دفاع می‌کنند. وکالت و داوری در کرمان جز آن دسته از شغل‌هایی است که بسیار مورد محبوبیت و استقبال افراد قرار گرفته است.

ویژگی وکیل خانواده

وظایف وکیل خانواده

بعد از اینکه متوجه شدیم وکیل خانواده چیست، بهتر است وظایفی را هم که به عهده دارد به صورت مختصر شرح دهیم.

  • دفاع از حقوق موکل خود

وکیل خانواده‌ی خوب که به عنوان یک وکیل ماهر قرار است در دعاوی خانوادگی از موکل خود دفاع کند، باید از تجربیات بالایی برخوردار باشد. همچنین علم کافی در این زمینه داشته باشد تا سوالات موکل خود را به راحتی پاسخگو بوده و همچنین در مقابل قاضی، حق اجحاف شده‌ی موکل را بازپس گیرد. اکثر وکلای کرمان هم جزء همین دسته از وکلایی هستند که با علم کافی و تخصص بالا در دادگاه‌ها حضور پیدا کرده و از حقوق هر یک از زوجین به خوبی دفاع می‌کنند.

  • پیگیری پرونده موکل

یکی از وظایف مهم وکیل خانواده، پیگیری پرونده در هر مرحله از روند آن است. وکیل باید آخرین اطلاعات و جزئیات مربوط به پرونده و روند کار آن را علاوه بر اینکه خود از آن با خبر است، به موکل خود هم شرح دهد تا او هم مطلع گردد.

وظایف وکیل خانواده

  • مشاور موکل بودن

یک وکیل خانواده باید علاوه بر اینکه یک عالم حقوقی باشد، به عنوان یک مشاور اعظم هم برای موکل به حساب آید. به عنوان مثال به عنوان یک حکم یا داور هم می‌تواند نقش بازی کند. در همه‌ی دعاوی خانوادگی قرار نیست با طلاق مواجه شویم. در بسیاری از موارد یه وکیل خوب با داوری در میان زوجین می‌تواند آن‌ها را به صلح و سازش دعوت کند. از این جهت وظیفه خطیر داوری در کرمان از رونق و رواج خاصی برخوردار می‌باشد. وکیل خانواده با ارائه مشاوره و توضیح شروط ضمن عقد می‌تواند از بروز اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری کند.

  • حفظ اسرار و حرف‌های موکل

هر وکیل خانواده موظف است اسرار موکل خود را حفظ نماید و از تبانی با طرف مقابل جداً خودداری کند. قابل اعتماد بودن یک وکیل در کرمان، داشتن انصاف و رفتار صحیح از ویژگی و وظایف یک وکیل خوب به حساب می‌آید که باید با حسن نیت بتواند تمام حرف‌ها و اسراری را که موکل نزد او امانت می‌گذارد، امانتداری کند.

وکیل مجرب دعاوی خانواده

همانطور که نام دعاوی خانوادگی برمی‌آید، این دعاوی مربوط به مسائل قانونی در خانواده است. این حوزه دعاوی مختلف و پر تکراری را دارد که بهتر است به بررسی آن‌ها بپردازیم.

  • طلاق توافقی

یکی از دعاوی خانوادگی که امروزه در کشور ما رونق پیدا کرده، طلاق توافقی می‌باشد. در این میان وکیل در تلاش است که به عنوان یک داور به داوری بپردازد، اما اگر به نتیجه نرسید زوجین با توافق بر سر تمام حقوق خود روند طلاق را طی می‌کنند.

طلاق توافقی زوجین

  • طلاق از سمت زوجه

مورد دیگری که باید حتماً برای وکیل خانواده پیش قدم شده و از آن استفاده شود، طلاق از سمت زن است که این امر یکی از سخت‌ترین روندهای طلاق می‌باشد. زیرا در قانون حق طلاق با مرد می‌باشد به همین دلیل زن باید دلیل و ادله قانع کننده‌ای را داشته باشد که بتواند به راحتی درخواست طلاق دهد. وکلای ماهر در کرمان با راهنمایی موکل خود را از حقوق خود مطلع کرده و آسان‌ترین راه را برای آن‌ها قرار می‌دهند.

  • طلاق از طرف زوج

از آنجایی که حق طلاق با مرد است، پس این دعوا نمی‌تواند دردسرساز باشد، یا روند طولانی داشته باشد. اما باز هم وجود یک وکیل خانواده را می‌طلبد تا زودتر به جواب برسد. در هر صورت طلاق از سمت مرد هم یک روند خاص را می‌طلبد و زمان‌بر می‌باشد.

  • مطالبه مهریه

یکی دیگر از دعاوی که یک وکیل متخصص در کرمان را می‌طلبد، به اجرا گذاشتن مهریه می‌باشد. مهریه حق هر بانوی ایرانی است. حال اگر مردی نخواهد آن را پرداخت کند، زن می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام نماید. تحت شرایط خاص مرد می‌تواند مهریه زن را پرداخت نکند.

  • مطالبه اجرت المثل

به گفته داوران در کرمان یکی از حقوق مالی که در ایران برای زوجه در نظر گرفته شده است، اجرت المثل ایام زندگی می‌باشد. در این موارد زن می تواند اجرت المثل ایامی را که در منزل همسر به کارهای روزمره پرداخته مطالبه کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *