گواهی حصر وراثت چیست

گواهی حصر وراثت چیست 

گواهی حصر وراثت چیست ؟

برای هر خانواده به طور معمول یک بار با مقوله گواهی حصر وراثت مواجه میشوند. که قصد دارم در این مقاله به طور کامل توضیح دهم گواهی حصر وراثت در تمامی موارد اعمم از حصر وراثت محدود و حصر وراثت نامحدود در صلاحیت شورا ی حل اختلاف می باشد، چیست.

حصر وراثت محدود چیست؟

حصر وراثت محدود به این معنی است که دارایی متوفی زیر 50 میلیون تومان می باشد که دریافت گواهی حصر وراثت در این صورت زودتر انجام می شود.

اگر ورثه برای دریافت زودتر گواهی حصر اقدام به صدور حصر وراثت محدود نماید بعد استعلام شورا اگر دارایی متوفی بالای 50 میلیون تومان باشد، در خواست گواهی رد می شود پس بنابراین هنگام ثبت این موضوع ورثه به این نکته باید توجه داشته باشند که حصر وراثت نامحدود به این گونه است که دارای متوفی بالای 50 میلیون است و برای برآورد میزان ماترک نیاز به استعلام شورا از ثبت احوال می باشد.

مدارک مورد نیاز در ثبت گواهی وراثت نامحدود به شرح زیر است؛

1- گواهی فوت متوفی

2-شناسنامه تمام وارث

3- استشهادیه که از دفتر خانه در دفترخانه دریافت می شود و هنگام دریافت آن نیاز به دو شاهد می باشد که برگه را امضا و تایید نماید. شهود باید نسبت خونی با متوفی نداشته باشند و حتما مرد باشند مدارک یاد شده حتما باید برابر با اصل شوند.

منظور از تمامی وراث این است ؛

که در وهله اول وارث طبقه اول یعنی همسر و فرزندان مادر و پدر متوفی طبقه دوم خواهر و برادر متوفی و بچه‌ های آنها طبقه سوم طبقه سوم عمه و عمو دایی و خاله‌های متوفی

در صورت نبودن هر طبقه وارث به طبقه بعد واگذار می‌شود بعد از جمع آوری همه مدارک یاد شده دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌نمایند و ثبت اولیه را در آن دفتر به ثبت می‌رسانند بعد از آن باید منتظر استعلام شورا باشند.

و نوع انتخاب شورای حل اختلاف بستگی به آخرین اقامتگاه متوفی دارد متوفی هر قبل از مرگ هر جا فوت نماید آن شهر صلاحیت انحصار وراثت آن مرحومه را دارد.

آیا آیا افرادی که نسبتی با با فرد متوفی ندارند میتوانند  درخواست انحصار وراثت بدهند ؟

بله بسیاری از این موارد پیش می‌آید که فرد هنگامی که زنده بوده معامله وکالتی انجام داده و قبل از مرگ اقدام به واگذاری مالکیت نکرده است در این صورت طرف مقابل میتوانند با مراجعه به ثبت احوال اقدام به دریافت گواهی فوت و درخواست برگه حصر وراثت به عنوان ذینفع بر دفتر ثبت نماید.

بعد از مبحث گواهی حذف وراثت به تحریر ترکه و تقسیم ترکه مپردازیم

تحریر ترکه چیست ؟

همونطور که از اسم آن مشخص است تحریر ترکه یعنی یادداشت کتبی تمام ماترک متوفی در صلاحیت شورا می‌باشد اما اینکه کدام یک از شعبه‌ های شورا صلاحیت رسیدگی دارد بحثی جدا می‌باشد در تقسیم ترکه دو مکان مد نظر رسیدگی می‌باشد که وارث می‌تواند انتخاب نماید .

۱ محل وقوع اموال غیرمنقول متوفی

۲ آخرین اقامتگاه متوفی

تحریر ترکه حدوداً یک ماه طول می‌کشد که توسط ثبت احوال استعلامات ماترک و اموال متوفی گرفته می‌شود

به ذکر است بعد از دریافت دو گواهی بالا حصر وراثت و گواهی تحریرترکه به مرحله تقسیم ترکه می‌رسیم.

چه زمانی وراث اقدام به تقسیم ترکه می‌نمایند

زمانی که وراث بر نوع تقسیم ماترک و اموال به تفاهم نرسند درخواست تقسیم ترکه را ثبت می‌نمایند تقسیم کاملاً در صلاحیت دادگاه می‌باشد اما نوع مرجع صلاحیت‌ دار آن بستگی به مواردی دارد که در ادامه توضیح خواهم داد.

یک بستگی به اموال متوفی دارد که در کدام شهر واقع باشند.

اگر متوفی دارای چند ملک زمین در شهرهای مختلف باشد مرجع صلاحیت‌دار آن دادگاهی است که محل اقامت خواندگان یا همان وراث متوفی می باشد.

امید است که مطالب بالا کمک شایانی به شما کرده باشد

در صورت هر گونه ابهام یا سوالی میتوانید با بهترین مشاور و وکیل کرمان تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *