آیا میتوان از نزول خوار شکایت کرد

آیا می توان از نزول خوار شکایت کرد ؟

آیا میتوان از نزول خوار شکایت کرد ؟

امروزه به دلیل مشکلات سخت اقتصادی و همچنین سخت گیری زیاد بانک برای داشتن ضامن با تعهد حسابداری خیلی از شروط دیگر و بازپرداخت های بسیار سنگین و سخت افرادی مجبور به مراجعه به نزول گیر و ربا خوار میشوند.

نزول چیست؟

قوانین کشور ما آمیخته از قوانین دین و شریعت و فقه می‌باشد. در دین ما این کار ممنوع و نوعی حرام محسوب میشود و قوانین  ما را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

نزول در لغت به این معناست

فردی که به عنوان ربا دهنده طی قراردادی دو جانبه یعنی دو طرف قرارداد راضی از شرایط هستند مبلغی را به ربا گیرنده می دهد و با او شرط میکند در مدت تعیین شده که پول پیش آن فرد است در زمان تحویل پول مبلغی بیشتر از مقدار ی که ربا دهنده به او داده است را به او تحویل دهد.

عنوان مثال فرد ۱۵۰ میلیون پول را به شخص طی مدت شش ماه با هم به توافق میرسند بعد از اتمام مدت فرد ۲۰۰ میلیون به ربا دهنده پس دهد.

مجازات ربا خوار چیست؟

بر اساس قوانین ما ربا خواری جرم محسوب میشود فرد مرتکب چنین عملی دارای مجازات تعیین شده می باشد.

طبق ماده ۵۹۵ مرتکبین اعم از ربا دهنده ربا گیرنده و واسطه این معامله علاوه بر رد مال به صاحب به شش ماه تا سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می گردد.

در چه صورتی ربا مجازات ندارد ؟

در بعضی از موارد که توسط قانون مشخص شده است این افراد مشخص شده اگر ربای هم در بین آنها وجود داشته باشد معاف از مجازات هستند.

نخست ربای بین پدر و فرزند

دوم ربای بین زن و شوهر

سوم ربای مسلمان از کافر

آیا ربا از جرایم قابل گذشت است و نیاز به شاکی خصوصی دارد ؟

جرم ربا از جرایم عمومی جامعه است و باعث برهم خوردن چرخه اقتصادی کشور میشود. در زمره جرایم قابل گذشت بوده و دادستان می تواند با پیگیری از جرم فرد ربا دهنده واسطه و ربا گیرنده را پیدا و متهم به مجازات تعیین شده در قانون محکوم کند.

ربا معامله است که اصولاً کتبی نمی باشد و بیشتر به شهادت شهود نیاز دارد.

روش شکایت از نزول خوار …

ابتدا باید به کلانتری رفته و شکایت خود را در آنجا مطرح کند و اشخاص مورد نظر از قبیل ربا خوار واسطه را معرفی کند.

شکایت از کلانتری به دادسرا ارسال میشود در آنجا دادستان دو طرف را دعوت کرده و بعد از بررسی مدارک و شواهد پرونده را به شعبه کیفری ارسال میکند و قاضی به پرونده رسیدگی می‌کند.

اگر خواهان دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نزول و نحوه شکایت هستید می توانید جهت مشاوره گرفتن به بهترین وکیل و مشاور حقوقی کرمان مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *