وثیقه گذاشتن برای مرخصی زندانی

شرایط وثیقه‌ای که برای مرخصی زندانیان درنظر گرفته میشود چیست ؟

شرایط وثیقه گذاشتن برای مرخصی زندانی چیست ؟

تعریف کلی از وثیقه

وثیقه برای زندانیان حکم آزادی موقت را دارد. زمانی فرد درخواست وثیقه را می دهد به این معنی است که آن شخص تضمین عدم فرار خود را تامین میکند و این فرد در دسترس دادسرا و بازپرس می باشد که مراحل تحقیقاتی تا صدور رای حکم پرونده انجام شود.

وثیقه بیشتر برای موضوعات کیفری استفاده می شود. کاربرد بیشتری نسبت به موضوعات و جرائم حقوقی دارد.

در واقع وثیقه به معنی ضمانت حضور شخص و در دسترس بودن آن در هر لحظه است به نوعی گرو گذاشتن مالی تا زمان رای قطعی صادر شود ، وثیقه به نحوی تامین می شود که در صورت فرار شخص، بزه دیده به حق خود برسد.

در بعضی موارد شخص به تشخیص مقام قضایی اجازه استفاده و درخواست وثیقه را ندارد و نمی تواند موقتاً از زندان آزاد شود تا زمانی که مقام قضایی تشخیص دهد فرد قادر به استفاده از وثیقه می باشد.

شرایط وثیقه جهت مرخصی زندانی

در قسمت بالا اشاره کردیم که وثیقه از جمله قرارهای تامین کیفری می باشد تا از بازداشت فرد جلوگیری کند یا به کمک وثیقه فرد به مرخصی از زندان بیاید.

این مرخصی یا عدم بازداشت باعث کمک به کامل شدن روند پرونده می باشد. این قرار در مقایسه با قرار دیگر سنگین تر است زیرا در قرار وثیقه باید عین مال یا سند مالکیت مال در اختیار دادسرا قرار بگیرد بر همین ادله قرار وثیقه سنگین ترین قرار دادرسی کیفری محسوب می شود.

اگر نسبت به شرایط وثیقه گذاشتن و قرار وثیقه و کلا مسائل مربوط به وثیقه سوالاتی دارید که نیاز به رفع آنها دارید، می‌توانید به راحتی به وکیل کیفری کرمان مراجعه نمایید که بهترین وکیل و مشاور حقوقی کرمان نیز هستند.

شرایط گذاشتن وثیقه به منظور مرخصی زندانی از زندان عبارتند از…..

۱) وثیقه زندانی که می‌تواند از آن در جهت مرخصی یا آزادی موقت استفاده کند عبارت اند : مال منقول یا غیر منقول ،وجه نقد، ضمانت بانکی از بین موارد یاد شده بهترین گزینه برای انتخاب وثیقه مال غیر منقول است.

مال غیر منقول مالی است: که قابل جابجایی نباشد مثل زمین،خانه، ملک….

۲) اینکه این وسیله ای که باید به عنوان وثیقه به دادگاه معرفی شود ارزش مالی آن باید توسط شخص مقام قضایی تایین شود وثیقه ای که معرفی می شود باید همان اندازه ارزش مالی داشته باشد.

ارزش مالی که توسط مقام قضایی تعیین می شود بستگی به جرم مرتکب شده می باشد که هر جرم با جرم دیگر وسیق های با ارزش مالی متفاوت می خواهد.

۳) زندانی باید دقیقا عین همان مبلغی که دادگاه برای وثیقه تعیین کرده است را تقدیم و معرفی کند خواه وجه نقد یا ضمانت بانکی یا اموال غیر منقول باشد.

۴) وقتی که وثیقه توسط دادگاه تایید شود زمانی برای آن مشخص می شود اگر فرد زندانی پس از پایان مهلت آزادی موقت یا مرخصی خود را به مقام قضایی معرفی نکند و در موعد مقرر شده حضور پیدا نکند مسئولیت فرد فراری با شخص وثیقه گذار خواهد بود در این حالت مال فوراً ضبط خواهد شد.

۵) زمانی که مهلت استفاده از مرخصی یا آزادی موقت تمام شده باشد و فرد خود را تحویل نداده باشد اگر وثیقه گذار شخص ثالث باشد از او درخواست می شود که فرد را تحویل دهد حال به هر دلیلی که تحویل فرد انجام نشد ۲۰ روز به دستور مقام قضایی وثیقه توقیف میشود.

۶) اگر مال مورد وثیقه ارزش مالی آن بیشتر از درخواست فرد زندانی باشد خسارت بزه دیده و خسارت ضروری از مال کسر میشود. و مابقی آن به شخص وثیقه دار عودت داده می شود.

آیا خود زندانی می تواند برای خود وثیقه بگذارد یا که باید توسط شخص ثالث انجام شود؟

این چنین نیست که برای وثیقه حتماً شخص ثالثی وثیقه بگذرد خود فرد هم میتواند مبلغ وثیقه تعیین شده توسط دادگاه را تامین کند و از دادگاه درخواست مرخصی یا آزادی موقت را بدهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *