افراز ملک مشاع چیست

افراز ملک مشاع چیست و چه ملکی غیرقابل افراز است ؟

افراز ملک مشاع چیست و چه ملکی غیرقابل افراز است ؟

احتمالا شما هم چندین بار واژه مشاع به گوشتان خطور کرده یا شاید هم هنگام برخورد با مشکل بارها وکیل کرمان این لفظ را به شما گوشزد کرده است. به راستی ملک مشاع چیست و افراز آن به چه معنی می‌باشد؟ هر آنچه را که نیاز است در مورد ملک مشاع و افراز آن بدانید، در این محتوا در اختیار شما قرار می‌دهیم پس تا آخر مطلب همراه ما باشید و از این مطلب مهم بهره مند گردید.

تعریف ملک مشاع

قبل از اینکه بخواهیم در مورد افراز ملک مشاع صحبت کنیم، بهتر است بدانیم خود ملک مشاع به چه معنایی است. منظور از ملک مشاع ملکی است که تمام عرصه و اعیان آن مختص به یک شخص نبوده و مالکیت آن مربوط به دو یا چند نفر می‌باشد. در واقع این دو یا چند نفر در آن ملک شریک هستند. در اصطلاح قانونی به ملکی که مشاع باشد، ملک اشاعه می‌گویند. برای روشن شدن موضوع و تفهیم بهتر، وکیل ملکی کرمان مثالی را  عنوان نموده است. اگر دو نفر در ملکی شریک باشند و آن ملک یک حیاط یا یک انباری داشته باشد هر دو مالک در حیاط و انباری شریک هستند. یعنی به طور مساوی هر دو مالک در جای جای ملک حق دارند. پس نمی‌توان قسمتی را برای یک شخص در نظر گرفت و قسمتی برای دیگری در نظر نگرفت.

تعریف افراز ملک

معنی و مفهوم کلمه افراز جدا کردن است. حال وقتی به همراه ملک آورده می‌شود به معنی جدا کردن سهم هر کدام از مالکین یا شرکا در ملک مشاع می‌باشد. پس در تعریف حقوقی و از نظر وکلای کرمان افراز یعنی تقسیم کردن مال غیرمنقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنان. افراز در واقع یک نوع تقسیم به حساب می‌آید که مخصوص مال غیر منقول مشاع می‌باشد.

افراز ملک مشاع چیست

افراز ملک مشاع به چه معنایی است ؟

حال که معنی هر دو واژه مشاع و افراز را متوجه شدید، بهتر است بدانید افراز ملک مشاع به چه معنا است. هر گاه شرکا یک ملک با توافق و تراضی مابین خود قادر به تقسیم ملک نشدند و یا به توافق نرسیدند، هر کدام از شرکا می‌توانند جدا کردن و تقسیم مال مشترک را به وسیله ی یکی از وکلای ملکی کرمان از دادگاه تقاضا نمایند. مگر اینکه به حکم قانون تقسیم یا جدا کردن ممنوع بوده و یا شرکا ملزم به تقسیم شده باشند. در این حالت امکان تقسیم وجود نخواهد داشت.

انواع افراز ملک مشاع در قانون

در قانون برای افراز ملک مشاع دو حالت و یا دو نوع در نظر گرفته شده است که در ادامه به صورت مختصر بررسی آن می‌پردازیم.

افراز اجباری ملک

همانطور که از نام آن برمی‌آید این نوع افراز به تراضی طرفین نبوده بلکه با حکم دادگاه و یا اداره ثبت شخص مجبور به قبول می‌گردد. این حالت زمانی اتفاق می‌افتاد که هیچ کدام از طرفین راضی به تقسیم نبوده و یا یکی از آنها راضی نمی‌باشد. در این حالت یکی از شرکا می‌تواند با سپردن تمام امورات وکیل‌ های کرمان درخواست افراز اجباری نماید. در واقع این درخواست با طرح دعوا امکان پذیر است.

افراز به تراضی ملک

هر کدام از شرکت‌ها می‌توانند هر زمانی که قصد دارند درخواست تقسیم مال مشترک را نمایند. حال اگر طرفین به توافق و تراضی رسیدند، به آن افراز به تراضی می‌گویند. در این حالت دیگر نیازی به طرح دعوا در دادگاه و حکم افراز اجباری هم نیست.

ملک‌ های غیر قابل افراز کدامند؟

همانطور که پیشتر هم عنوان نمودیم، هرگاه اختلافی بر سر ملک مشاع میان شرکا اتفاق بیافتد، می‌توان با مشورت یا مشاوره گرفتن از وکیل‌ های ملکی کرمان افراز ملک مشاع را درخواست نمود. اما  در همه موارد و یا حتی همه مواقع ملک مورد بحث، قابل افراز یا جدا شدن نیست. در ملک‌هایی که افراز موجب از ارزش افتادن آن گردد یا اینکه ملک دارای ویژگی‌هایی باشد که اصلاً برای آن افراز ممکن نباشد، در این حالت نمی توان اقدام به افراز نمود. به عنوان نمونه خانه‌های آپارتمانی را زیاد نمی‌توان افراز نمود. همچین مواقعی برای پایان دادن به اختلافات میان دو شریک باید تقاضای دستور فروش از دادگاه بخواهید. مورد دیگری که وجود افراز را غیرممکن می‌کند، وجود سند معارض است، یعنی اگر ملک سند معارضی داشته باشد باید اول رفع تعارض شده سپس اقدام به افراز نمود.

مراجع صالح افراز ملک مشاع برای وکلای کرمان

البته مراجع صالح برای همه افراد یکسان است، اما وکلا به وسیله دو مرجع رسیدگی می‌توانند برای خود طرح دعوای درخواست کننده، شامل دادگستری مراجع ثبتی می باشد که هر کدام از این دو مرجع در مواردی دارای صلاحیت هستند که از حوصله این بحث خارج بوده و بهتر است با مراجعه به قانون شرح آن را کامل تر بدانید. زمانی درخواست به مراجع ثبتی ارجاع می‌گردد که عملیات یا کارهای ثبتی ملک پایان یافته باشد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست افراز ملک مشاع

مدارک درخواستی برای افراز ملک مشاع نسبت به دو مرجع صالح متفاوت می‌باشد. مدارک مورد نیاز برای اداره ثبت شامل سند مالکیت ملک یا  شماره پلاک ثبتی، کپی کارت ملی و درخواست فیزیکی و نوشته شده‌ای مبنی بر افراز است. در حالی که مدارک مورد نیاز برای افراز در دادگاه شامل تصویر برابر اصل، سند مالکیت، گواهی اداره ثبتی مبنی بر عدم افراز از جانب او باشد و همچنین جلب نظر کارشناس، معاینه محلی، درخواست استعلام و غیره می‌باشد که هر کدام از این مدارک را می‌توان به کمک هر کدام از وکلای مجرب ملکی کرمان تهیه کرده و در اختیار دادگاه قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *