تامین دلیل چیست

تامین دلیل چیست ؟

تامین دلیل چیست ؟

همان طور که از اسم عنوان مشخص است به معنی حفظ دلیل موضوع حقوقی می‌باشد و در واقع به طور کل مشخص کردن دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری می‌باشد و تامین دلیل برای تمامی امور حقوقی صدق می‌کند.

که امور یاد شده از قبیل اموال منقول و غیر منقول در بند بعد توضیح بیشتری درباره نوع کاربرد تامین دلیل به عرضتان خواهم رساند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به موسسه حقوقی کرمان مراجعه نمایید.

تامین دلیل و نقش آن در تصادف

امروزه پر کاربرد ترین تامین دلیل مشخص نمودن میزان خسارت است .

مثلاً در تصادف که رخ میدهد ؛ سه چالش برای فرد متضرر پیش می آید

این سه چالش عبارت اند: از ترسیم کروکی و میزان خسارت٫ میزان افت قیمت خودرو

در بعضی از این تصادفات فرد مقصر صحنه را ترک و اقدام به فرار میکند در این صورت ماشین آسیب دیده می‌تواند با مراجعه به دفتر خدمات قضایی و با ارائه دادن « سند مالکیت» ماشین درخواست تامین دلیل را ثبت نماید.

قبل از توضیح مراحل تامین دلیل لازم به ذکر است که یاد آور شوم تامین دلیل چه در موارد حقوقی و چه موارد غیر حقوقی در صلاحیت رسیدگی شورای حل اختلاف می باشد.

زمانی که تامین دلیل بابت خسارت وارده به خودرو وارد میشود: فرد خسارت دیده میتواند همزمان از کارشناس علاوه بر درخواست ترسیم کروکی بر آورد خسارت و هزینه افت قیمت و همچنین استعلام پلاک درخواست نماید و قیمت این ثبت در سامانه « بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می باشد» .

بعد ثبت خواهان باید منتظر تعیین شعبه شورا و پرداخت هزینه کارشناس بماند و بعد از پرداخت هزینه کارشناسی طبق درخواست اولیه که در دفتر ثبت شده است موضوع را بررسی و نظر خود را به خواهان تامین دلیل اعلام می نماید.

این نظر کارشناس  یک سند معتبر و بسیار قابل قبول برای دادگاه می‌باشد که فرد خسارت دیده طبق این نظریه مطالبه خسارت خود را ثبت نماید.

اما تامین دلیل برای امور غیرمنقول از ملک خانه زمین کشاورزی می‌باشد که در هر کدام از موضوعات برای ثبت تامین دلیل باید حتماً خواهان سند مالکیت داشته باشد تا ثبت اولیه انجام شود.

در هر دادخواست ثبت شده حتماً باید به ابلاغیه بعد از آن توجه بسیار شود زیرا ممکن است پرداخت هزینه کارشناس به صورت رفع نقص برای خواهان ارسال شود که در صورت عدم پرداخت هزینه کارشناس دادخواست رد و باطل می‌شود.

مهم ترین تفاوت دادخواست تامین دلیل با سایر دادخواست‌ها در این است که نیاز به وجود خوانده در ثبت اولیه ندارد .

مثلاً فردی زمینی را بین چندین منزل مسکونی دارد صاحب زمین اقدام به ساخت و ساز می‌کند نام برده قبل از اقدام به ساخت و ساز درخواست تامین دلیل را ثبت می‌کند که کارشناس منازل مسکونی اطراف سازه را بررسی نماید که در صورت خسارت موجود در ملک مجاور صاحبان آن ملکان مجاور نتواند ادعایی مبنی که ساخت و ساز باعث خرابی و خسارت به منازل آنها شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *