حکم اعسار در مهریه چگونه است

حکم اعسار در مهریه چگونه است ؟

حکم اعسار در مهریه چگونه است ؟

در بسیاری از دعاوی مالی که در آن یکی از طرفین دعوا ملزم به پرداخت مالی می شود فرصت دارد تا زمان تجدید نظر و فرجام خواهی مالی را به دادگاه معرفی کند. تا زمانی که حکم دادگاه اجرا شود قرض و بدهی آن شخص محکوم شده از آن مال معرفی شده پرداخت شود اگر آن شخص مالی را معرفی نکرد و اقدامی برای پرداخت دین و قرض خود انجام نداده دادگاه میتواند او را بازداشت کند.

اما یک راه حقوقی به نام اعسار وجود دارد که مانع بازداشت فرد شود.
زمانی که فرد محکوم شده  نتواند مالی را برای پرداخت دین خود فراهم کند از دادگاه درخواست اعسار یا اقساط دین را می کند که این  این درخواست مانع از بازداشت فردشده.

و او می تواند طی چند  قرض و دین خود را به صاحب مال بپردازد. وکیل خانواده کرمان یکی از بهترین ها در این زمینه است که می تواند شما را در دریافت یا پرداخت مهریه یاری کند.

ماهیت کلی اعسار:

اعسار در لغت به معنی عدم توانایی پرداخت فرد در دو موضوع حقوقی گاهی فرد درخواست اعسار هزینه دادرسی را می دهد.
گاهی تقاضای اعسار از پرداخت دیون را دارد.
زمانی که درخواست فرد در قبال عدم توانایی پرداخت هزینه دادرسی است دادگاه برای آن که حقوق خواهان دعوا ضایع نشود فرد متقاضی را از پرداخت معاف یا بخشی از هزینه دادرسی را از او دریافت می کند.
تقاضای اعسار از پرداخت دیون عدم توانایی پرداخت شخص در دین و قرضی که به طرف مقابل دارد و دادگاه به او مهلت پرداخت مناسبی می دهد تا دین را ادا کند یا قرض خود را به صورت اقساط طی چند ماه پرداخت کند.

اعسار پرداخت مهریه

اعسار مهریه با اعسار عنوان شده متفاوت است در اعسار مهریه زوج توانایی پرداخت مهریه به صورت کامل را ندارد دادگاه زوج را ملزم به پرداخت ۱۱۰ سکه می کند.

اگر زوج درخواست اعسار از دادگاه را بخواهد دادگاه شرایطی را فراهم می کند که زوج به صورت اقساط آن را بپردازد.
ولی اگر زوج توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد یعنی شرایط مالی مساعدی داشته و برای دادگاه محرز شود قاضی را ملزم به پرداخت کامل مهریه می کند.

حکم اعسار چقدر طول میکشد؟

برای اینکه حکم اعسار زوج توسط دادگاه تایید شود ممکن است چند ماه طول بکشد.
برای تایید نیاز است در این مدت زمانی دادگاه استعلام بانک و اداره ثبت اسناد و املاک و شهادت شهود را در عدم توانایی پرداخت زوج در مورد تحقیق قرار دهد تا از صحت آن اطمینان پیدا کند بعد از پروسه طی شده حکم اعسار را اعلام میکند

مدارک لازم جهت دادخواست اعسار مهریه عندالمطالبه عبارت اند از موارد زیر …

1 فهرستی از دارایی فرد
2 شهادت کتبی دو شاهد آگاهی از شرایط فرد
3 تسلیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه
4 یک نسخه از حکم محکومیت زوجه به پرداخت مهریه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *