راهکار های فسخ قرارداد کدامند

راهکار های فسخ قرارداد کدامند

راهکار های فسخ قرارداد کدامند

فسخ قرارداد به معنای منحل کردن قرارداد عقد شده به صورت اختیاری یا اجباری می باشد که می تواند توسط یکی از دو طرف این قرارداد صورت بگیرد، یا حتی توسط یک شخص سوم انجام شود. یکی از بندهای قرارداد، فسخ آن است که، با رعایت شروط مربوطه می توانید این کار را انجام دهید.

شرایط فسخ قرارداد در قانون چیست؟

طبق ماده ی ده قانون مدنی هرکدام از طرفین قرارداد، تا جایی که تعهداتشان مخالف قانون نباشند، در قرارداد می توانند آن ها را شرط کنند و با هم به توافق برسند، و قانون فقط در این صورت از آن ها حمایت می کند. و در صورتی که به این تعهدات عمل نشود، قانون آن ها را پیگیری می کند.

بعد از فسخ قرارداد هیچ کدام از طرفین، سند را دیگر در اختیار ندارند و استناد به آن ها دیگر امکان پذیر نیست، به همین خاطر فسخ قرارداد از مبحث های مهم و پیچیده است. در این مقاله قصد دارم، شما را با راهکارهای فسخ قرارداد، بیشتر آشنا کنم. پس تا پایان مقاله با من همراه باشید.

آشنایی با راهکارهای فسخ قرارداد:

حال که با معنای کلی فسخ قرارداد آشنا شدید، بهتر است که به روش های بستن قرارداد اشاره کنم.

در واقع فسخ قرارداد به دو روش کلی صورت می گیرد،که به شرح زیر است.

فسخ قرارداد به دلایل قانونی

فسخ قرارداد به دلیل تخلف از شرایط ذکر شده در قرارداد

هر کدام از این موارد مختصات حقوقی منحصر به فرد خود را دارند، که در ادامه آن ها را برای شما بازگو خواهم کرد.

فسخ قرارداد به دلایل قانونی:

در این روش شما می توانید، با اجازه ی قانونی قرارداد را فسخ کنید. معمولاً در همه قراردادها برای طرفین اجازه ی فسخ قرارداد با شرایط خاص گذاشته می شود.به عنوان نمونه:

اگر یکی از طرفین تعهدات خود را انجام ندهد طرف دیگر با شرایط ذکر شده در داخل قرارداد اجازه فسخ قرارداد را دارد. حتی شخص سوم نیز می تواند با اجازه یا اختیار های مختلف قانونی اقدام به منحل کردن قرار داد کند. تنوع این اجازه ها زیاد بوده و به همین دلیل این مبحث پیچیده می باشد.

راهکار های فسخ قرارداد کدامند

راهکار های فسخ قرارداد کدامند

که این اجازه ها یا خیارها به شرح زیر هستند:

اجازه ی تاخیرثمن

اجازه ی شرکت

اجازه ی مجلس

اجازه یا خیار حیوان

اجازه ی شرط

اجازه ی عیب

اجازه ی تدلیس

اجازه ی تخلف شرط

اجازه ی رویت وتخلف وصف

اجازه ی غبن

اجازه ی تعذر تسلیم

اجازه ی تبعیض صفقه

چند مورد از موارد بالا را بطور خلاصه برای شما بازگو خواهم کرد.

اجازه ی تعذر تسلیم:

اگر در معامله ای فروشنده جنسی که فروخته را به خریدار تحویل ندهد، خریدار می تواند طبق استناد اجازه تعذر تسلیم به فسخ قرارداد اقدام کند.

اجازه ی شرط:

خیار یا اجازه ی شرط به این معناست که در عقد قرارداد ذکر می شود که در مدت معینی هر کدام از طرفین قرارداد، یا شخص سوم، اختیار فسخ قرارداد را دارند.

اجازه ی حیوان:

در صورت معامله ی حیوان، مشتری می تواند تا  سه روز قرارداد آن را فسخ نماید.

اجازه ی مجلس:

خیار مجلس به این معنا می باشد ،که هر کدام از طرفین قرارداد ،چه خریدار، چه فروشنده بعد از عقد قرارداد ،تازمانی که در مجلس هستند و از هم جدا نشدند ،می توانند فسخ قرارداد کنند.

اجازه ی عیب:

در صورتی که معامله بین فروشنده و خریدار بسته شده باشد و خریدار از معایب جنسی که خریداری کرده اطلاعی نداشته باشد و بعد متوجه این موضوع بشود، می تواند به فسخ  قرارداد اقدام کند.

اجازه ی شرکت:

اگر بعد از عقد قرارداد مشخص شود که، مقداری از جنس فروخته شده متعلق به شخص دیگری می باشد و آن شخص بعد از اطلاع از این موضوع ناراضی باشد ،فرد خریدار اختیار فسخ کل قرارداد را دارد.

اجازه ی فسخ قرارداد به علت تخلف از شرط ضمن عقد:

یکی از راه های فسخ قرارداد، فسخ به جهت تخلف از شرط های ذکر شده در قرارداد می باشد. به طور کلی زمانی این مورد حقوقی قابل استفاده می باشد که یکی از طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکند. در این شرایط  طرف بعدی قرارداد و حتی شخص سوم می تواند به منحل کردن قرارداد بپردازد. در ادامه قصد دارم در مورد مدت زمان فسخ قرارداد برای شما توضیح دهم.

مدت زمان فسخ قرارداد:

در اکثر مواقع حتی با شرط های موجود در قرارداد و راه های قانونی برای فسخ باز هم بین طرفین اختلافاتی ایجاد می شود، که مجبور هستند به مراجع قانونی مراجعه کنند تا توسط مراجع قانونی بر اساس پرونده و شرایط قرارداد، برای فسخ آن تصمیم گرفته شود. که این شرایط روی مدت زمان فسخ قرارداد تاثیر دارد و حتما هر دو طرف باید مدارک خود را به دادگاه ارائه دهند تا نظر نهایی بر اساس این مدارک توسط دادگاه به طرفین اعلام شود. بعد از این که برای فسخ قرارداد، به دادگاه مراجعه کردید، بهتر است برای خود وکیلی در نظر بگیرید که در ادامه به این موضوع بیشتر خواهم پرداخت.

راهکار های فسخ قرارداد کدامند

استفاده از وکیل لازمه ی کار است:

با توجه به این که در بیشتر مواقع آگاهی افراد در رابطه با این شرایط و حقوق خود کم است، و توانایی دفاع از حق و حقوق خود در دادگاه را ندارند، بهتر این است که از وکلای با تجربه برای رسیدگی به پرونده ی فسخ خود استفاده کنند.

شما با استخدام یک وکیل برای پرونده ی فسخ می توانید به پیشرفت آن کمک کنید و از این بابت خیالتان راحت باشد. از با تجربه ترین وکلا می توان به موسسه ی حقوق و داوری آرکا با بهترین وکیل حقوقی کرمان و مرکز مشاوره حقوقی درکرمان اشاره کرد، که آشنایی کافی با تمام مباحث حقوقی در این زمینه را دارند و قادرند بهترین روش ها را برای فسخ قرارداد به شما ارائه دهند.

بنابراین شما می‌توانید با استخدام یک وکیل مناسب برای پرونده ی فسخ، باعث بالا رفتن شانس پیروزی خود شوید. و این وکیل با تجربه های بالایی که در این زمینه دارد، می تواند کار حقوقی شما را در کوتاه ترین زمان پیش ببرد.

نتیجه گیری:

با توجه به راهکارهای زیادی که برای فسخ قرارداد، وجود دارند. شما باید اطلاعات کافی راجع به منحل کردن قرارداد داشته باشید، تا به مشکل برنخورید .چرا که پیچیدگی این راهکار ها در اکثر مواقع افراد را در پرونده با شکست مواجه می کند. در چنین شرایطی شما بهتر است که حتماً از موسسات حقوقی برای خدمت رسانی کمک بگیرید.

سپاس از همراهی شما عزیزان ،امیدوارم از مقاله راهکار های فسخ قرارداد کدامند لذت برده باشید و اطلاعات کافی با خواندن این مقاله دراختیارتان قرار گرفته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *