روش های دریافت اموال بدون سند

روش های دریافت اموال بدون سند

روش های اثبات مالکیت و دریافت اموال برای املاک بدون سند چیست؟

اسناد املاک و زمین ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته ای از اسناد که قبل از تصویب قوانین ناظر بر ثبت املاک بوده‌اند و اسنادی که بعد از تصویب قوانین به وجود آمده اند.
آن دسته از اسناد که قبل از تصویب بوده‌اند مانند سندهای بنچاق و منگول دار امروزه از اعتبار کمتری برخوردار هستند.
سند های تک برگ از ارزش اعتبار بیشتری برخوردار می باشند بعد از تصویب این قانون املاک و اراضی بدون سند ماندند که امروزه روش هایی قانونی برای تنظیم سند وجود دارد که میتوانید با مراجعه به بهترین وکیل و مشاور حقوقی کرمان از آن مطلع شوید و زودتر به سند خود دسترسی پیدا کنید.

سند رسمی چیست ؟

سند از جمله اصلی ترین اوراق اثبات دعوا می باشد به گونه‌ای برگ برنده هر فرد در دعوا داشتن سند رسمی می‌باشد.
بعضی از اسناد رسمی نیستند و از اعتبار کمتری برخوردار می باشند.
به موجب ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی مدنی سند رسمی این چنین تعریف شده است
اسنادی که در اداره ثبت املاک و یا دفاتر اسناد رسمی نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد رسمی است.

فروش زمین بدون سند چه حکمی دارد؟

در بعضی از موارد پیش می آید که فرد با وکالت فروش ،زمینی را بخرد یا بفروشد که به مرور زمان اقدام به دریافت سند نمی کند یا در مواردی سند عادی گم میشود .که در دو مورد یاد شده افراد باید برای اثبات مالکیت خود نیاز به سند رسمی دارد که صاحبان ملک تصمیم به دریافت سند میکنند .در ابتدای مسیر متوجه سختی کار و هزینه های زیاد آن میشود که ما در بخش دیگر همین مقاله به شما توضیح می دهیم که می توانید با تماس با وکیل کرمان از تمام مراحل آن باخبر بشوید.

راه های حقوقی جهت رفع مشکل املاک فاقد سند؟

راه های زیادی وجود دارد برای دریافت سند ملک های بدون سند که در ابتدا به ماده ۱۴۷ قانون ثبت اشاره می کنیم.

در قانون عنوان شده به منظور صدور سند مالکیت برای ساختمانهای احداث شده و یا زمین هایی که قبلاً سابقه ثبتی داشته‌اند یا زمین های کشاورزی یا باغاتی که صاحبان آنها فوت شده یا مفقود الاثر شده و مالکان جدید آنها درخواست صدور سند جدید را دارند، افراد یاد شده در بالا دارای شرایط زیر باشند می توانند با مراجعه به هیئت حل اختلاف ثبتی اقدام به دریافت سند کنند.

۱ زمین کشاورزی، یا بنا هایی، که سابقه ثبتی را داشته باشند متقاضی جدید سند به صورت عادی بخشی  را خریداری کرده و به علت مرگ صاحب باغ یا عدم دسترسی به وارثان نمی تواند سند رسمی ملک را دریافت کند می تواند به هیئت حل اختلاف مراجعه و درخواست سند رسمی را بدهد.

۲ املاکی که سابقه ثبت داشته است و متقاضی مالک رسمی ملک مشاع است زمانی که ملک مشاعی خریداری می شود. حال به هر علتی از قبیل فوت یا عدم امکان دسترسی به وارثان امکان درخواست شش دانگ سند را نداشته می‌توانند با مراجعه به هیئت حل اختلاف ثبت اقدام به دریافت سند کنند.

نکته حائز اهمیتی که باید در دریافت سند مجدد رعایت شود این است که ملک مورد نظر حتماً دارای سابقه ثبتی باشد

چه افرادی نمی توانند درخواست سند تک برگ را بدهند؟

۱ زمین ملک آنها دارای سابقه ثبتی نباشد.
۲ املاک فاقد بنا باشد.
املاک و زمین های آنها مالک آنها زنده باشد و امکان دسترسی به آن به جهت تنظیم سند رسمی وجود داشته باشد.
۴ املاک و زمین‌های که مالک آن فوت کرده است اما امکان دسترسی به وارث وجود دارد و می توانند از طریق اسناد رسمی اقدام به دریافت سند کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *